29e Partijcongres, zaterdag 2 maart 2024

5 maart 2024

29e Partijcongres, zaterdag 2 maart 2024

Foto: SP

Afgelopen zaterdag 2 maart vond het 29ste congres van de SP plaats in Bussum, in een mooi theater waar we met 600 afgevaardigden en gasten een prachtige dag hebben beleefd.

Het Congres werd door Jannie Visscher afgetrapt, vervolgens betrad Agnes Kant het podium om Lilian Marijnissen in het zonnetje te zetten. Ze heeft Lilian de Gouden Tomaat opgespeld als dank voor haar tomeloze inzet en doorzettingsvermogen. Met een minutenlange staande ovatie heeft Lilian afscheid genomen als partijleider.

Foto: SP
Hierna was de voordracht van het nieuw te kiezen partijbestuur, waar later over gestemd zou worden. Ook de kandidatenlijst is nog kort doorgenomen. Bij beide lijsten werden filmpjes vertoont over de belangrijkste kandidaten.
Voor de lunch zijn we begonnen aan de eerste termijn voor het Europees verkiezingsprogramma. In totaal hebben 20 mensen amendementen toegelicht en om steun gevraagd aan de afgevaardigden. Het ging vaak over de titel van het programma, die niet duidelijk genoeg zou zijn. Het ging dan voornamelijk over de term werkende klasse. Wie is de werkende klasse? Wij SP-ers weten dat wel, namelijk alle mensen die afhankelijk zijn van een loon om te kunnen voorzien in hun kosten en levensonderhoud. Onder deze mensen vallen ook de mensen die afhankelijk zijn van een uitkering, AOW of een pensioen. Het argument was, dat veel mensen dit begrip niet duidelijk zouden vinden. En dus moet het duidelijker. Hier waren een aantal voorstellen voor, die dus later in stemming gebracht zouden worden.
Bij het ingaan van de lunch stonden de bussen klaar om de stemformulieren van de verkiezingen voor het nieuwe partijbestuur en het vaststellen van de kandidaten lijst voor de Europese verkiezingen.

Foto: SP / Eugene
Na de lunch was er een geweldig optreden van de SP jongeren! Check het filmpje op onze socials. Er werd daarna ook afscheid genomen van Tiny Kox, de nestor van de Eerste Kamer en aftredend voorzitter van de Raad van Europa. Hij werd toegesproken door Emile Roemer. Ook werd het aftredend partijbestuur in het zonnetje gezet.
Vervolgens heeft Arnout Hoekstra een reactie gegeven vanuit de programmacommissie op de 20 sprekers. Hierna konden de sprekers, bij behoefte, zich aanmelden voor een tweede termijn.

Toen betrad Jimmy Dijk het podium. Wat een toespraak heeft hij gehouden! Alles wat hij zei werd met luid applaus ondersteund. Want de werkende klasse kan niet meer wachten op een formatie, er moeten nu belangrijke besluiten genomen worden om deze mensen meer lucht te geven. De speech van Jimmy is op allerlei socials en media terug te kijken. Op YouTube is het zeker terug te vinden. De moeite waar om dit te doen!

Na een korte pauze zijn alle ingediende amendementen en moties in stemming gebracht. De belangrijkste wijziging die aangenomen is, is dat de titel aangepast moet worden, zodat ook niet SP-ers het begrijpen.
Daarna is het Europese verkiezingsprogramma goedgekeurd door de afgevaardigden van dit Congres
Na een lange dag was het tijd voor de uitslag van de verkiezingen en stemming op de kandidatenlijst.
De kandidatenlijst is goedgekeurd in volgorde zoals gepubliceerd.

Het nieuwe Partijbestuur is ook volgens de voordracht gekozen en geïnstalleerd.
Onze nieuwe voorzitter is Lieke van Rossum en de algemeen secretaris is Nils Muller geworden.
Wij feliciteren het bestuur met de aanstelling en wensen hen heel veel succes en wijsheid toe. Hopelijk zijn zij in staat om onze partij een verdere boost te geven om te groeien en te stijgen in de peilingen.
Al met al was dit een zeer geslaagde dag. We hebben weer veel energie gekregen en inspiratie opgedaan om afdeling Veldhoven te vergroten en te versterken.

Klik hier voor een impressie van de hele dag.

Hopelijk krijg je bij het lezen van dit verslag ook zin om te helpen of wil je met ons in contact komen. Mail dan even via het contactformulier, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

De Veldhovense vertegenwoordiging ontmoet Jimmy
Foto: SP / Anne