culturele voorzieningen versoberen

21 oktober 2015

culturele voorzieningen versoberen

Versoberen van Culturele voorzieningen zoals het zwembad de Tongelreep en de schaatsbaan  is  het kind van de rekening in de begroting van de gemeente Eindhoven.
Ook in de omliggende gemeenten zoals Veldhoven zal men versoberen op b.v. Het zwembad en meerdere sportaccommodaties - harmonieën - en andere verenigingen die het hoofd maar amper boven water kunnen houden.

De tekorten op de begroting van de gemeente Eindhoven noopt bepaalde culturele instanties te stoppen met hun activiteiten ,zoals de schaatsbaan en een gedeelte van het zwembad. Niet alleen de Eindhovense gemeenschap maar zelfs buiten de landsgrenzen( België) wordt gebruik gemaakt van deze mooie accommodatie . Nu de Eindhovense politiek bekend heeft gemaakt om deze nostalgische accommodatie uit de jaren 60 vorige eeuw te sluiten i.v.m. De hoge kosten die hier aan verbonden zijn. Kan en wil ik me hier niet aan onttrekken -en in herinnering roepen dat nog niet zo lang geleden de gemeente Eindhoven € 48.000.000 heeft uit getrokken voor de koop van de grond van het stadion annex parkeerplaats -en de Hertgang van een voetbalclub waar ik de naam niet van zal noemen . Waar de financiële constructie zo ingewikkeld in elkaar zit- en waar Europees nog steeds geen uitspraak over is, i.v.m. Staatsteun. Let wel" mocht dit negatief uitvallen zullen er nog enkele miljoenen aan boete volgen, wie gaat dit betalen? Juist!  Daarom lijkt het ons, deel uitmakende van de gemeenschap (Metropool Regio Eindhoven) die ook gebruik maken, en dus mee betalen aan deze faciliteiten die we niet graag zien verdwijnen , verstandig dat eventuele transfersommen van verkochte spelers terugvloeit in de gemeentelijke kas, om hun begroting mede op orde te krijgen. Dit hoeft niet ten koste te gaan van het plezier dat men op de schaatsbaan beleeft. tenslotte is dit ook gemeenschapsgeld, waarvan de ijsbaan en de Tongelreep nog jaren open kunnen blijven ! Gesteund door de terugvloeiende transfergelden (gemeenschapsgeld) is dit maatschappelijk verantwoord. Sport en beweging in algemene zin staat overal bovenaan.
Mocht de gemeente Eindhoven tot sluiting en het versoberen van deze accommodaties overgaan, dan voorspel ik dat deze discussie naar het eerder genoemde los zal barsten. Het zou erg zijn als de vele sportverenigingen die gebruik maken van deze  accommodaties, op houden te bestaan of moeten uit wijken naar andere steden.

Gr Jack van Limpt
Voorzitter werkgroep SP Veldhoven